"En samtale handler om mere end ord" Det kan være en dyb sorg at miste et menneske, som man elsker. Savnet og sorgen bliver sjældent lettere at bære af de mange praktiske forhold, der skal tages højde for i forbindelse med et dødsfald. Derfor møder vi dig som pårørende med en stor omsorg og respekt. Hos os er du i trygge hænder, for vi er eksaminerede bedemænd med næsten 24 års erfaring. Vi tilbyder ikke alene samtaler på begge vores kontorer i henholdsvis Thisted og Nykøbing, men også i dit eller den afdødes private hjem – både i hverdage og weekender. Har du brug for at mødes om aftenen, er der også mulighed for det. Det er vores fornemste opgave at imødekomme både dine og den afdødes personlige ønsker til den forestående bisættelse eller begravelse. For at kunne gøre det, må vi lære dig og den afdøde at kende gennem en fortrolig og tillidsfuld samtale. En samtale med os handler om meget mere end ord. Den handler også om at tage sig tid til at reflektere, tid til at sørge, tid til at stille spørgsmål og ikke mindst tid til at grine sammen over dejlige minder. Den handler om nærvær. Omsorg, empati, tillid, nærvær og respekt er blandt vores kerneværdier. De er fundamentet for vores møde med dig, der netop har mistet en kær ven eller et familiemedlem.
Hans Ole Vester Eksamineret bedemand Født: 1968 ”I 1995 blev jeg graver i Vejerslev Kirke, hvor jeg fik lov til at opleve både præstens og bedemandens vigtige rolle i forbindelse med et dødsfald. Jeg så, hvordan de efterladte på omsorgsfuld og professionel vis blev hjulpet videre i en svær tid. Derfor tog jeg i 2001 springet og blev selvstændig bedemand. Trods mine mange år i branchen går jeg stadig til arbejdet med stor ydmyghed, fordi jeg ved, at ikke to familier eller samtaler er ens. Det er afgørende for mig at danne en god og tryg relation til de mennesker, jeg hjælper.”
Elin Vester Eksamineret bedemand Født: 1968 Bopæl: Nykøbing ”Da min mand i 2001 blev selvstændig bedemand, arbejdede jeg som kontorassistent ved Sallingsund Kommune. Jeg assisterede ham dog med jævne mellemrum og kunne mærke en stigende interesse for bedemandsfaget. Her var der virkelig mulighed for at hjælpe mennesker. I 2006 købte min mand og jeg Thisted Begravelsesforretning og Nors Begravelsesforretning, hvilket blev startskuddet på min karriere som bedemand. Jeg finder mit arbejde enormt meningsfuldt, fordi jeg her får lov til at hjælpe familier i en sårbar situation på en meget konkret måde. Det er både en stor ære og et stort ansvar. Derfor møder jeg alle pårørende med omsorg, respekt, empati og professionalisme.”
Kirsten Nielsen Bedemandsassistent Født: 1976 Bopæl: Skarum Igennem mit job som graver ved Alsted og Sdr. Dråby Kirker er jeg blevet meget fascineret af det meningsfulde arbejde, som en bedemand udfører. Det er en ære for mig at få lov til at hjælpe pårørende i en sårbar tid. Jeg vil gøre mit allerbedste til at møde folk i fuld respekt, hvor de er i deres sorg, og være behjælpelig med at gøre afskeden mindeværdig og lige i afdødes ånd.
VELKOMMEN TIL VORES NYE MEDARBEJDER.. Tommy Horn Kragh Bedemandsassistent Født: 1973 Bopæl: Thisted I 2024 tog jeg springet og søgte stillingen som bedemand hos VESTERS. Jeg er født og opvokset i det midtjyske, men flyttede i 1996 til Thy for at bruge min uddannelse som håndværker. Fra 2005 til 2024 har jeg arbejdet som salgskonsulent i byggebranchen. Så længe jeg kan huske, har jeg været engageret i frivilligt kristent foreningsarbejde og holder meget af mødet med mennesker. Så springet til bedemand føles som et helt naturligt valg for et karriereskift. Som bedemand stræber jeg efter at yde en service, der ikke kun er professionel, men også fyldt med empati og forståelse. Jeg ønsker at skabe et trygt og respektfuldt rum for familier, der står midt i sorgen, og at gøre alt, hvad jeg kan, for at hjælpe dem i denne svære tid. I arbejdet med afskeden af jeres kære vil jeg altid prioritere at lytte til jeres behov og ønsker.
Hvad hjælper bedemanden med? Der er mange ting at tage stilling til i forbindelse med et dødsfald, og det kan virke uoverskueligt at få overblik over de opgaver, der er forbundet med en begravelse eller en bisættelse. Samtalen om de praktiske opgaver i forbindelse med et dødsfald kan foregå privat hos jer eller i en af vores forretninger. Med baggrund i jeres ønsker og behov kan vi blandt andet hjælpe med følgende opgaver: • Kontakt til præst og kirke/Kirkekontor for at fastlægge tid og sted for højtideligheden • Aftaler med kirkegård • Fremskaffelse af dødsattest • Anmeldelse til begravelsesmyndighed • Hjælp til udformning og indrykning af dødsannonce • Levering af kiste • Levering af urne • Ilægning i kiste, udsyngning samt evt. fremvisning • Rustvognskørsel • Bestilling af kistedekoration, krans, kirkepynt m.m. • Kontakte stenhugger for tilføjelse af navn på gravsten • Søge begravelseshjælp fra Udbetaling Danmark evt. Sygeforsikring Danmark, fagforening og gruppelivsforsikring. Hvis I skulle have spørgsmål vedr. ovenstående, så kontakt os enten her eller på tlf. 97920138 / 97711171
Fyraftensmøder med områdets advokater Hos VESTERS holder vi os løbende opdateret på alle felter indenfor vores branche. Også på de emner, der ligger i periferien af vores område som f.eks. juridiske spørgsmål. Vi skal selvfølgelig ikke udføre advokatens arbejde, men det er vigtigt, at vi kan rådgive familierne korrekt. Derfor afholder vi jævnligt fyraftensmøder med lokale advokater. På den måde har vi adgang til den nyeste viden indenfor bl.a. arveret, behandling af dødsboer og testamenter. Klik ind på vores hjemmeside, www.vester-begr.dk og se, hvad vi også tilbyder.
Foredrag med bedemanden Vidste du, at din forening, skoleklasse eller lignende kan få besøg af Hans Ole, der fortæller om, hvad der sker, når nogen dør og om bedemandens arbejde? De færreste mennesker bruger krudt på at spekulere over, hvad der skal ske når man dør. For mange er emnet ovenikøbet tabubelagt. Det vil vi i VESTERS gerne lave om på. Døden er en naturlig del af livet, og jo mere vi ved om døden, jo bedre bliver vi til at takle den, når vi møder den. Hans Ole kommer i sine foredrag omkring både begravelse og bisættelse, ceremonier i haven eller på havet, kister, rustvogn, ja hvad som helst I vil høre om i forbindelse med døden og den sidste afsked. Afslutningsvis vil Hans Ole også gerne fortælle om de oplevelser, han har haft som tjener for Hendes Majestæt Dronningen ved flere lejligheder.
Hvad hjælper bedemanden med? Der er mange ting at tage stilling til i forbindelse med et dødsfald, og det kan virke uoverskueligt at få overblik over de opgaver, der er forbundet med en begravelse eller en bisættelse. Samtalen om de praktiske opgaver i forbindelse med et dødsfald kan foregå privat hos jer eller i en af vores forretninger. Med baggrund i jeres ønsker og behov kan vi blandt andet hjælpe med følgende opgaver: • Kontakt til præst og kirke/kirkekontor for at fastlægge tid og sted for højtideligheden • Aftaler med kirkegård • Fremskaffelse af dødsattest • Anmeldelse til begravelsesmyndighed • Hjælp til udformning og indrykning af dødsannonce • Levering af kiste • Levering af urne • Ilægning i kiste, udsyngning samt evt. fremvisning • Rustvognskørsel • Bestilling af kistedekoration, krans, kirkepynt m.m. • Kontakte stenhugger for tilføjelse af navn på gravsten • Søge begravelseshjælp fra Udbetaling Danmark evt. Sygeforsikring Danmark, fagforening og gruppelivsforsikring. Ring trygt til VESTERS på tlf.: 97711171. Hos os er du i gode hænder.
GODE RÅD TIL AT HJÆLPE ET MENNESKE I SORG Har du prøvet, at stå overfor et menneske i sorg, og ikke ane hvad du skal sige og gøre ? Så er du ikke alene …. Men det er vigtigt, at man ikke føler ” berøringsangst ” Der er ikke noget som kan gøre mennesker ramt af sorg, mere ked af det, end når folk undviger dem … DERFOR disse ord : Mød altid et menneske i sorg ligeværdigt – ikke med medlidenhed, men med medfølelse. Du skal acceptere din egen magtesløshed. Du kan ikke gøre eller sige noget, der får sorgen til at forsvinde. Tilbyd bare dig selv som en god lytter. Især i starten har man brug for, at tale om det samme igen og igen. Tag det aldrig personligt, hvis du spørger ind til et menneske i sorg og bliver ” afvist ”. Måske ramte du bare en dårlig dag. Prøv i stedet at erkende dig selv, fordi du gjorde det, som mange synes er svært. Og find så modet til, at spørge igen på et senere tidspunkt. Undgå at gå i kliche- fælden, hvor man f.eks. får sagt, at ” tiden læger alle sorg ”, eller ” du må videre med dit liv ” Selvom det bliver sagt i den bedste mening, så kan det godt skabe afstand mellem mennesker. Vi skal alle dø en dag, og vi kommer alle til at miste – før eller siden. DU kan være med til, at mennesker i sorg ikke føler sig alene og isolerede i deres sorg. Rigtig god dag til jer alle derude ! Og HUSK nu på ordene på jeres vej …..
Nærvær og empati En samtale med os i VESTERS handler om meget mere end ord. Den handler også om at tage sig tid til at reflektere, tid til at sørge, tid til at stille spørgsmål og ikke mindst tid til at grine sammen over dejlige minder. Den handler om nærvær. Vi er altid klar til en snak, så kontakt os gerne på telefon 97 71 11 71– vi lytter til dig og dine ønsker.
NATUREN som kistepynt Flere og flere efterspørger NATUREN som kistepynt Og næsten kun fantasien sætter grænsen... Vi hos VESTERS vil meget gerne være behjælpelige med, at finde lige præcis den kistepynt som passer til afdøde.
Det handler om tryghed ...