Kommunens ansvar og fejl i salg af nedrivningsgrunde

dato

Morsø Kommune har i perioden 2009-2011 solgt 19 nedrivningsgrunde uden at følge de lovpligtige udbudsprocedurer.

Af disse blev 14 grunde solgt for symbolsk 1 kr., hvor køberne selv skulle dække nedrivningsomkostningerne.

Dette var en klar fejl, da lovgivningen kræver, at grunde skal udbydes offentligt. Køberne havde ret til at forvente, at kommunen handlede i overensstemmelse med loven.

I 2012 blev proceduren ændret, så alle grunde nu sælges gennem udbud, medmindre de falder under specifikke undtagelser i udbudsbekendtgørelsen.

Beslutningskompetencen for opkøb af ejendomme under 100.000 kr. ligger hos formanden for Udvalget for Teknik og Miljø, mens dyrere opkøb kræver udvalgets godkendelse. Administrationen anbefaler og beslutter, om grunde skal sælges, hvis kommunen ikke har andre planer for dem.

Derudover undersøger kommunen potentielle fejl i refusioner fra Social- og Boligstyrelsen. Hvis fejl opdages, vil kommunen kontakte de relevante statslige myndigheder for at rette op på situationen.


https://mors.dk/om-kommunen/nyheder/2024/notat-vedroerende-salg-af-grunde
Kilde: Morsø Kommune