Kørelærerne Louise & Jan har et budskab: "Vi skal have ventetiderne ned på køreprøver."

dato

Kørelærerne Louise og Jan, der har køreskolen på Vestergade 60 i Thisted, kommer med et vigtigt opråb. De vil have ventetiden ned på køreprøver. "Derfor er vi en del kørelærere, som er gået sammen og har lavet dette borgerforslag." Læs deres historie her.

Da Færdselsstyrelsen siden 1. oktober 2021 har varetaget opgaven med at afvikle køreprøver og har bevist, at de ikke kan magte opgaven, foreslår vi, at det skal privatiseres.

Vi oplever ofte i branchen, at prøver bliver aflyst mindre end 24 timer før. Jo, der kan opstå sygdom, men det sker også, fordi de sagkyndige pludselig skal afspadsere overarbejde eller flyttes rundt til andre lokationer.

Det vil sige, at der kan gå timer, før vi som kørelærere hører noget. Der kunne vi f.eks. have booket andre køretimer ind. Nu står vi uden indtjening i de to-tre timer, der skulle have været en praktisk prøve.

Vi oplever en lang ventetid på prøver, og det lægger et unødigt stort pres på eleverne til en prøve, da de ved, at der kan være op til 1-2 måneders ventetid på en evt. ny prøve. Det giver også en negativ stress hos kørelærerne.

Eleverne til f.eks. kategori B skal minimum have aflagt 14 lektioner inden teoriprøven. Hvis der så er 1-2 måneders ventetid til den praktiske prøve, vil det typisk give dem ekstra udgifter til ekstra køretimer, da de ikke inden den praktiske prøve vil kunne nøjes med de to sidste køretimer jf. lovgivningen på området. (Der er så mange elever, der kræver ekstra timer udover de 16 lovpligtige lektioner.)

Der er også elever, som har fået en frakendelse af kørekortet, som skal have overstået køreprøven inden en angiven tidsfrist, som de så heller ikke kan nå. De kan i værste fald miste deres job.

Der er intet samarbejde fra Færdselsstyrelsens side, og muligheden for f.eks. at bytte elevers prøver bliver fjernet. En elev, man troede kunne blive klar, kan pludselig kræve flere lektioner, og så kunne man udnytte den tid til en anden.

Vi lever i 2024, en tid hvor man skal være fleksibel, og det er Færdselsstyrelsen ikke.

På AMU overtog man prøverne ifm. den nye taxilov pr. 1/1 2018, og her har man f.eks. brugt kørelærere fra andre skoler til at være censorer til de praktiske prøver.

I den kommunale ungdomsskole er knallertunderviserne også censorer for hinanden, så de aftaler indbyrdes, hvornår prøverne skal afvikles.

I Forsvaret foregår afviklingen af prøverne også gnidningsfrit.

Prøvegebyret til en køreprøve er kr. 1.170,-

Det er steget og steget. Nuvel, kr. 200,- er stadig nogle penge, der skal sendes til Politiet, da de mistede opgaven med køreprøverne. Hvor mange firmaer får her kr. 200,- for noget, de ikke udfører?

Gebyret er ofte underordnet, vi vil bare have en service for det gebyr, som eleverne betaler.

Vi oplever et godt samarbejde på "gulvet" med de sagkyndige, men bagved er systemet rigidt og uden mulighed for dialog.

Kørelærerne Louise og Jan opfordrer til at tage stilling til forslaget. Læs mere om det her.

Dette indhold er annoncørbetalt og er produceret i samarbejde med en annoncør.
Kilde: Kørelærerne Louise & Jan
Denne artikel er udarbejdet af 3. part. Indholdet er hverken sponsoreret eller betalt. De holdninger, der måtte fremgå, repræsenterer ikke redaktionen.

Seneste på facebook